ConcordeIeri am povestit despre destinul tragic al avionului supersonic de pasageri
rusesc TU-144a ! si spuneam ca a fost inspirat , unii exagereaza si spun
chiar copiat , dupa avionul franco-britanic ... Concorde !
Concorde este propulsat de patru turboreactoare Rolls-Royce/Snecma
Olympus 593 cu rampe variabile de admisie și reîncălzire pentru decolare și
accelerare la viteză supersonică. Construit din aluminiu, a fost primul avion
de linie care a avut comenzi de zbor analogice fly-by-wire. Avionul putea
menține o viteză de supercroazieră de până la Mach 2,04 (2.170 km/h) la
o altitudine de 18,3 km.
Aérospatiale-BAC Concorde este un avion de linie supersonic franco-britanic
dezvoltat și produs în comun de Sud Aviation ( Aérospatiale) și British Aircraft
Corporation (BAC). Studiile au început în 1954, iar Franța și Regatul Unit au
semnat un tratat de stabilire a proiectului de dezvoltare in comun la 29
noiembrie 1962, costul programului fiind estimat la 70 de milioane de lire
sterline ( adica 1,5 miliarde de lire sterline în 2024). Construcția celor șase
prototipuri a început în februarie 1965, iar primul zbor de test a decolat de la
Toulouse pe 2 martie 1969. Intarziereile esecurile reproiectarea si materialele
au ridicat costul proiectului in 1975 la uriasa suma de 15 Mld in banii actuali !
Pe ce a mizat Concorde ? pe comenzi de 350 de aparate , o buna parte ar
fi venit din Iran , de la sahin-sahul Mohamed Reza Pahlavi ! si ar fi avut ca
tinta de zboruri comerciale ... către Washington Dulles din 24 mai și către
New York JFK începând cu 17 octombrie 1977. Asta in teorie ... in practica
s-a intamplat "revolutia islamica din Iran" care l-a rasturnat pe Pahlavi , iar
in SUA , Concorde concura puternic proiectul, niciodata finalizat, al lui Boeing
SST , Senatul SUA a decis o interdictie de zbor a lui Concorde pe aeroporturile
americane pentru ... exces de poluare acustica ! Acesta a fost inceputul ...
sfarsitului ! au urmat 10 ani de reproiectari pentru acceptare in SUA si ceea
ce trebuia sa fe un mare succes comercial ... a devenit o curiozitate tehnica !
La 25 iulie 2000, zborul 4590 al Air France s-a prăbușit la scurt timp după
decolare, toți cei 109 ocupanți ai aeronavei și patru persoane la sol au murit.
Acesta a fost singurul incident fatal care a implicat Concorde; serviciul
comercial a fost suspendat până în noiembrie 2001. Avioanele Concorde au
fost retrase în 2003, la 27 de ani după ce au început operațiunile comerciale.
La intrebarea daca Concorde ar fi putut deveni un succes comercial ....
raspunsul este NU ! costurile uriase ale aparatului , consumurile imense
de carburant, capacitatea modesta de transport (92-126 pasageri ), autonomia
la limita ( 7.200 km ), totul cu un beneficiu meschin ... reducerea timpului
de traversare a Oceanului Atlantic de la 10 ore la 3.5 ore ! acestea au fost
elementele decisive ! Azi tzoparlanul cu bani se duce in voiaj in Dubai ! atunci
zbura in America cu Concorde contra a 2000 de lire sterline !
Din punct de vedere tehnic insa , pentru Industria Aeronautica , programul
Concorde a insemnat cam acelasi lucru ca Programul Apollo pentru Industria
Aerospatiala ! ca Formula 1 pentru Industria Auto , in acestea s-au "nascut"
zeci de tehnologii devenite ulterior ... standarde !
(wiki)