Bicicleta electrica
Marturisesc ca nu am fost un fan al bicicletei, chiar daca am avut una copil
fiind, nu ma pasionat acest mjloc de deplasare. Pasiunea mea in ultimul timp
a fost cea legata de domeniul satelit, dar din pacate aceasta a inceput sa
apuna de cativa ani din motive care au mai fost scrise pe aici si atunci trebuia
sa gasesc ceva care sa-mi ocupe timpul liber.
Ideea a venit de la o firma de satelit care s-a transformat peste noapte
intr-una de fabricat biciclete electrice si uite asa m-am apucat si eu de acest
hoby, bicicletele electrice, in termeni tehnici VAE sau poate BAE in româneste.
Dupa ce am deja la activ cateva biciclete facute sau refacute cred ca a venit
timpul sa scriu cate ceva despre acest subiect.
Am sa o iau cu inceputul, principiul functionarii si piesele componente si apoi
in limita timpului voi scrie mai multe despre BAE (bicicleta asistata electric).
Ca sa intelegem cum functioneaza o bicicleta electrica mai intai trebuie stiut
elementele din care este compusa ea:
- in primul rand avem o bicicleta normala, poate putin mai rezistenta, cu
unele imbunatatiri in ceea ce privesc cadrul, suspensia, cauciucuri si partea
specifica celei electrice. Aceasta este compusa dintr-un motor electric si o
baterie care este practic propulsia bicicletei si un controler care este creierul
sau daca vreti ordinatorul de bord al bicicletei terminat printr-un afisaj si
butoanele de comanda respective.
Elementele electrice principale
- Motorul in general este plasat in mai multe feluri:
- pe axul rotii din fata;
- pe axul rotii din spate;
- pe axul pedalelor (motor central);
- sau decalat si angrenat de o curea, eventual lant care angreneaza roata din spate.
As vrea sa pecizez ca o norma europeana limiteaza puterea motorului la
250 W si 25 Km/h viteza maxima (evident ca sunt biciclete care merg
cu 45 Km/h dar atunci intram in alta legislatie, care nu face inca subiectul
discutiei).
Bateria, care se reincarca este de mai multe feluri, in functie de elementele
folosite, de puterea ei si de amplasarea pe bicicleta sau de faptul ca se poate
scoate sau nu.
Am sa detaliez un pic acest component atat de scump si important dar
in acelasi timp fragil, generator de multe probleme, care este bateria.
Capacitatea unei baterii este exprimata in Amperi-Ora, Wati si Volti.
Amperajul indica electrictatea disponibila in baterie iar voltajul tensiunea
motorului electric al bicicletei. Daca inmultim amperajul cu voltajul obtinem
Wati-ora care este cantitatea totala de energie a bateriei cand aceasta este
incarcata la maxim.
De exemplu: o baterie de 10 Amp-ora si 36 V are o capacitate de 360 Wati-
ora. Ca sa rezum, amperajul este un indicator de autonomie iar voltajul de
putere. Deci cu cat amperajul este mai mare aveti autonomie de rulaj mai
mare, cu cat voltajul este mai mare cu atat puteti urca mai usor pantele.
Acum treaba cu autonomia este putin relativa deoarece este influentata de
foarte multi parametrii: greutatea utilizatorului (grrrr
), vantul si directia
din care bate, presiunea pneurilor, relieful parcurs, si nu in ultima instanta
efortul la pedalaj al utilizatorului.
Ca sa avem o idee de ordin general, la 100 Wati-ora parcurgem +-20 km.
O baterie de calitate poate dura intre 700 si 1000 de cicluri de reincarcare
iar cand capacitatea ei scade sub 30% ia cam venit vremea sa fie schimbata.
Costurile de incarcare sunt +- 1€ pentru 1000 Km (depinde de costurile
furnizorilor de electricitate) dar nu asta este cauza amortizarii ei ci costul
ridicat la cumparare datorat elementelor care o compun (in general celule
de Li-Ion plus placa de baza a bateriei BMZ si alte elemente interioare
/exterioare), dar am sa revin cu explicatii mai ample la acest capitol super-
important.
Principiul de functionare:
Pe axul pedalelor, eventual cadru roata spate sunt plasati niste senzori
magnetici care emit un semnal electric captat de Controler care declanseaza
curentul necesar punerii in functiune al motorului.
Acest tip de assitenta se poate diferentia in doua:
- asistenta la pedalare; (senzori trimit un semnal electric cum detecteaza
o rotatie a axului pedalelor)(cea mai des intalnita la bicicletele electrice)
- asistenta la efort (sau la presiune, cum se mai spune, este in general
montata pe bicicletele mai scumpe. pe cat este mai mare efortul asupra
pedalarii pe atat se elibereaza mai multa asistenta electrica. model bun
pentru mersul in panta. se face cu ajutorul senzorilor de tensionare a lantului)
Aceasta operatiune se poate face si cu ajutorul unei asa numite "manete de
gaz", ca la motocicleta, sau butoane de acceleratie care trimit un semnal
electric catre Controler iar acesta elibereaza curentul venit din batere pentru
miscarea motorului.
Dupa cate ne dam seama Controlerul este o piesa foarte importanta in tot
acest angrenaj electric si el find de mai multe feluri in functie de voltajul
bateriei si puterea necesara de lucru, de locul unde este amplasat si evident
de optiunile pe care trebuie sa le ofere.
Ar mai fi si partea de comanda, care este amplasata pe ghidon si care se
compune dintr-un afisaj cu butoane de comanda pentru nivelul de asistenta
electrica, afisaj pe care se poate citi viteza de rulaj, kilometrajul parcurs,
timpul, eventual vre-un cod de eroare care determina o pana, buton de
aprindere a farului/stopului, etc etc.
Unele biciclete mai ieftine nu au ecran de comanda si au numai niste butoane
de la care se porneste / opreste asistenta electrica si se alege nivelul de
asistenta, eventual se aprinde farul/stopul.
Va urma