Am sa mai scriu cate ceva despre celulele Li-Ion folosite la bateriile
bicicletelor si care sunt generatoare de eventuale probleme.
In primul rand ca sa aflam cate ceva in plus de aceste celule cu ajutorul
culorilor acestora dar si ai altor indicatori puteti consulta situl de
AICI .
Dupa cum bine stim aceste baterii Li-Ion sunt de mai multe capacitati, in
functie de fabricanti si scopul la care sunt folosite, ele au o anumita limita
de viata data de numarul de reincarcari la care sunt supuse.
Problema lor este ca au un nivel de tensiune minimal dupa care nu se mai pot
reincarca cu ajutorul incarcatorului, caz in care trebuie desfacuta bateria si
reincarcate celulele separat.
Uneori si acest lucru este dificil deoarece sunt descarcate sub pragul limitei
minime (2.7-2.8V), de exemplu 1.2V din totalul de 3.7V (eventual 4.2 V cand
sunt incarcate la maximum).
In cazul acesta ca sa putem debloca memoria de prag limita trebuie sa
punem in paralel bateria descarcata (de ex. 1.2 V) cu una plina de 4.2 V, timp
de aprox 20 de secunde, timp suficient pentru ca cea descarcata sa treaca de
pragul limita (va ajunge la aprox +- 3V), dupa care se poate reincarca din
nou cu ajutorul incarcatoarelor.
Exista si o metoda mai neortodoxa cu care se poate repara o baterie care
indica zero V pe care nu am sa o descriu din motive de siguranta (se stie ca la
aceste baterii exista riscul de incendiu/explozie daca nu se respecta anumite
reguli). Totodata aceste baterii (celule) se pot revigora pentru a le da o noua
viata, chiar daca nu trebuie sa ne asteptam la miracole (adica sa fie exact ca
cele noi).
As adauga ca o baterie buna trebuie sa aiba rezistenta interna sub 200 ca sa
se mai poata folosii corect iar daca depaseste 400 atunci este de aruncat la
gunoi.
Dar sa revin la ceea ce este mai important, revigorarea dar si capacitatea de
descarcare a bateriei. Acest lucru se oate face cu ajutorul a (cel putin) doua
instrumente pe care am sa le prezint mai jos:
Primul este un Incarcator inteligent (in cazul de fata) Opus BT-C3100 V2.2
care costa in jur de +- 40-50€ iar al doilea este facut de casa cu ajutorul
unor piese cumparate si ajunge in total la vre-o 12€ (poate mai putin de pe
la chinezi).
Opus poate:
- Incarca bateriile;
- Incarca si testa bateriile;
- Afla Rezistenta interna a bateriilor (Quick Test);
- Revigora bateriile (Dicharge/Refresh) (dupa 3 descarcari si incarcari
succesive a bateriei) (o operatiune de mare durata);
- Descarca complet bateriile.
Nu am sa descriu amanuntit acest Incarcator dar pot spune ca este unul
foarte bun cu care putem afla capacitatea de descarcare a unei baterii,
rezistenta interna, tensiunea si curentul ei si putem oferii o a doua tinerete
unei baterii obosite.
Al doilea tester, home made, este facut cu ajutorul unui Analizator
"ZB2L3",
doua rezistente ceramice de 5W 7.5 ohm jouli puse in paralel, unui suport
din plastic pentru bateriile Li-Ion 18650 si unui incarcator de GSM 5V pentru
alimentarea Analizorului.
Bateria de testat trebuie sa fie full incarcata dupa care o introducem in
suportul ei apasam butonul + sau - pana selectam tensiunea minima
P 3.0 si apoi apasam butonul
OK si incepe testul respectiv.
Testul consta in descarcarea bateriei pana la nivelul minim (3 V) si masurarea
capacitatii de descarcare a ei, dupa care va urma o incarcare pentru stocarea
bateriei care este de 3.7V. In acest fel putem afla capacitatea de descarcare
a celulei respective (mA/h), lucru foarte important in autonomia finala a unei
baterii de bicicleta.